مدیتیشن کنید، خلاق تر شوید

مدیتیشن کنید، خلاق تر شوید

تفکر خارج از چهارچوب و بکر ما با آنچه که به صورت متداول در محیط های کاری یا آموزشی، یاد میگیریم، بیشتر نمیشود. خلاقیت ما بیشتر در ارتباط با حل مسائل شهودی و درونی ماست که بین ما و پتانسیل خلاقانۀ ذاتی ما قرار می گیرد. بهتر است برای استفاده کافی از خلاقیتمان اجازه دهیم بین آنها رابطه هماهنگی ایجاد شود تا روند خلاقیت، آزادانه در درون ما جریان پیدا کند
مراقبه را می توان مرزی بین دنیای بیرونی و درونی دانست، یک مجرا یا راه ارتباطی بین واقعیاتی که ما به ظاهر در جهان مادی با احساسات ۵گانه و چیزهای غیر قابل رویتِ به ظاهر گریزان و گیج کننده ای که فراتر یا فروتر از احساسات پنجگانۀ مان می توانیم درک کنیم. درست مثل سیاه چاله های فضایی که در تئوری ها و اکتشافات، مرزی بین بعد کشف شده توسط ما بعدی دیگر هستند
مراقبه یا درون پویی فواید زیادی بخصوص برای افرادی که در کارهای خلاقانه ای مانند نویسندگی یا هنرهای مختلف مشغول به فعالیت هستند، دارد

۱- درون پویی برای تفکر بیشتر و از زوایای مختلف شرایط متفاوتی ایجاد می کند.

بینش و الهام مولفه هایی هستند که یک نویسندۀ خوب را از یک نویسندۀ متوسط جدا می کند. مراقبه باعث رشد و شکوفایی شرایط روحی و عاطفی افراد می شود. برای قرن ها تصور می شد که داشتن ویژگی های خلاقیت، موهبتی خدادادی و مخصوص برای نوابغ است. ولی امروزه از طریق اسکن های دقیق مغزی ثابت شده است که همه می توانند با مراقبه خلاقیتشان را پرورش داده و شکوفا کنند.

۲- مراقبه باعث می شود از تنش و استرس رهایی یابیم.

به خودی خود رهایی از نگرانی و تنش های عصبی که رهاورد های زندگی مدرن بشری هستند، کار ساده ایی نیست. به عبارتی؛ این احساسات می تواند گاهی اوقات باعث شود که ما کمی نامتعادل، شکننده، عصبی و گاهی اوقات نیز خام به نظر بیاییم. اما درون پویی باعث می شود که این لبه های تیز و سخت رفتاری و شخصیت در ما نرم شوند و بجای آن یک نوع تعادل فکری و درونی با قابلیتِ ریسک پذیری پدید آید. اسکن های متفاوت مغزی نشان دهندۀ این است که مدیتیشن، فعالیت های بخش بادامه مغز، ناحیه ای که احساس ترس در آن شکل می گیرد، را کاهش می دهد. این موضوع به ما کمک می کند که به طور منظم، مداوم و هوشیار به زندگی ادامه دهیم و در نتیجه بتوانیم در کارها و وظایفمان متمرکزتر باشیم.

این مطلب را هم بخوانید:   خلاقیت با وسایل آسیب دیده

۳- درون پویی امری حیاتی است.

اسکار وایلد می گوید: “خودت باش! جای هر کس دیگری در این جهان، رزرو شده است.” البته این کار راحتی نیست، به ویژه که آن را تنها در چارچوب کلام ببینید. ما می توانیم به وسیلۀ آرام کردن آگاهانۀ سطح ذهنمان، به تفاوت ارزشمند و توصیف نشدنی ذات خود که باعث منحصر به فرد بودن وجودمان است پی ببریم و هر چه بیشتر وارد عمق ذات وجود خود شویم.

(آب دریا اگر زلال شود، عکس ماه و ستاره را درون خود می بیند) مولانا

۴- مدیتیشن باعث ادغام دو بعد از حیات معرفتی ما میشود و دانسته های بیرونی و ظاهری ما با فضای هنری خلاقیت و تخیلمان پیوند میخورد.

ذهن انسان در سه مرحلۀ متفاوت کار می کند؛ ذهن سطحی (فکر-ایگو،منیت)، ذهن عمقی (عاطفی-تحلیلی) و ذهن فراگیر (تخیل و شهود-الهام بخش). با مراقبه می توان هر سه مرحلۀ ذهن را تحت کنترل درآورد و در نتیجه از فواید آن بهره برد. مهم تر از همه این است که مراقبه به ما اجازه می دهد که با کنترل ابعاد عمیق تر ذهن به صورت خردمندانه تری از الهامات ذهنی خود استفاده کنیم.
علم عصب و متخصصان مغز و اعصاب از طریق نقشه برداری مغزی ثابت کرده اند که چگونه مراقبه بر حرکت و کارایی امواج مغزی تاثیر گذار است. قابل توجه ترین تغییر و تفاوت در شخص مراقبه کننده این است که قشر مستعد استرس یا فرونتال سمت راست مغز از قشر سمت چپ فرونتال آرام تر است. مراقبۀ منظم همچنین نشان دهندۀ افزایش فعالیت های مغزی در مناطق مرتبط با خلاقیت و معنویت است. این تغییرات را اینشتین به شکلی زیبا شرح داده است؛ “مراقبه، زیباترین و باشکوه ترین حسی است که یک انسان می تواند تجربه کند. مراقبه یک قدرت کلی برای خلق هنر و علم است.” این توصیف اینشتن از مراقبه نشانگر این است که بسیاری از خلاقان، تجربه بدست آوردن ایده ها، بینش ها و پیوندهای زیادی را از این طریق به دست آورده اند.

این مطلب را هم بخوانید:   موسیقی و اثرات آن بر روی مغز

۵- مراقبه گفتگوهای انرژی خور درون را خاموش و جریان تفکر خلاق را در وجود انسان به حرکت می اندازد.

مراقبه باعث می شود که ما کمتر درخطر انتقاد، قضاوت و فشار عقاید دیگران قرار بگیریم و در واقع مانعی برای قضاوت، چه از سوی ما و چه از طرف دیگران، است. مراقبه بهترین راه برای قبول خطاهایمان است. مراقبه اجازه می دهد ما از طریق ایجاد آرامش و آزاد کردن ذهن ،که درگیر مسائل روزمره و درک احساسات دیگران است، بتوانیم از خود و دیگر افراد مشاهدۀ روشن تر و بیشتری داشته باشیم و همین باعث بیداری روح وذهنمان در زمان حال می شود. مراقبه در عین حال به ما اجازه می دهد که داشته های خود را ببینیم و قدردان باشیم و باعث لذت بیشتر ما از زندگی و وجودمان میشود!

۶- مراقبه مارا حساس تر و متمرکز تر میکند

در واقع مراقبه نوعی تمرکز است. تمرین روزانۀ آن به ما کمک می کند که در زمان نیاز در آن غرق شویم تا از افکار پریشان و ناراحت کنندۀ جهان امروزی نجات یابیم. نوشتن و هنر یک بازی بی پایان است و به محض این که یک کار را تمام کنیم به کار بعدی فکر می کنیم. مراقبۀ متوالی به ما کمک می کند که توانایی درک چیزهایی را که در حال دستیابی به آن هستیم، بدست آوریم و در راه درست حرکت کنیم. مراقبه باعث لذت بردن از لحظاتیست که در حال گذران آن هستیم.تجلی این فکر که زندگی چیزی جز زیستن در لحظه اکنون نیست.

۷- مراقبه افکار ما را در جریان خلاق غرق و مارا خلاق تر میکند

برای هنرمندان و نویسندگان، جریان خلاقیت و بارش فکری یک وضعیت مطلوب است زیرا انجام اهدافشان بسیار روان و سریع صورت می گیرد. تجزیه و تحلیل عمیقی که توسط نظریه پرداز

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های جالب برای استفاده دوباره از نی ها

مدیتیشن

پروفسور « مای هالی» و دیگران انجام یافته، مشخص کرده است که جریان خلاقیت در مغز شبیه حالت مراقبه برای مغز است. هنرمندان و نویسندگان و دیگر خلاقان یک مشکل همیشگی با مراقبه دارند و آن نداشتن وقت است. اما باید توجه داشت که به دلیل تمامی موضوعات مطرح شده در بالا روشن است که مراقبه، خود زمان ساز است.

منبع:
https://janefriedman.com/2012/01/02/meditation-inc
reases-creativity

(Visited 218 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما