ماشین جیمز باند به تولید انبوه رسید

ماشین جیمز باند به تولید انبوه رسید

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از نسل جدید پرفروش‌ترین مدل استون مارتین؛ انتشار تصاویر اتاق نسل بعدی مرسدس بنز کلاس A؛ رونمایی از قوی‌ترین و سریع‌ترین شورلت کوروِت و عرضه شاسی‌بلند آینده ایفینیتی با فن‌آوری تازه‌ای در ساخت موتور.

استون مارتین به دنبال چهل ساله‌ها

استون مارتین این هفته نسل جدیدی از پرفروش‌ترین مدل خود، ونتج (Vantage) را رونمایی کرد. مدل جدید بسیار به مدل DB10 این کارخانه شبیه است که از آن تنها ده دستگاه برای جیمز باند در فیلم اسپکتر ساخته شد.

کارخانه بریتانیایی که بعد از هفت سال دوباره به سوددهی رسیده، می‌خواهد با نسل جدید ونتج مشتریان بیشتری جلب و موقعیتش را در بازار تثبیت کند. برای رسیدن به این هدف استون مارتین محافظه‌کاری را کنار گذاشته و ونتج را با شخصیتی جدید طراحی و آن را با فن‌آوری آلمانی مجهز کرده است.

در مدل جدید از جلوپنجره همیشگی استون‌ مارتین خبری نیست و به جای آن، فرمی مشابه روی سپر جلو دیده می‌شود. ماشین با خطوط ساده طراحی شده و طراحان استون مارتین می‌گویند آن را با الهام از حیوانات شکارچی طراحی کرده‌اند.

 ونتج پرفروش‌ترین مدل استون مارتین است
ونتج پرفروش‌ترین مدل استون مارتین است

موتور هشت سیلندر چهار لیتری توربوی ونتج با همکاری مرسدس بنز ساخته می‌شود. ۵۱۰ اسب بخاری که این موتور دست‌ساز تولید می‌کند، کافی است تا سرعت ماشین را ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برساند. حداکثر سرعت ونتج ۳۱۴ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

همکاری با مرسدس بنز به موتور محدود نیست. بخش‌های الکترونیکی ونتج هم از کارخانه آلمانی گرفته شده است.

میانگین سنی خریداران مدل کنونی ونتج پنجاه سال است. اما استون مارتین می‌خواهد بهار آینده که مدل جدید به بازار عرضه می‌شود، این میانگین را به چهل سال کاهش دهد و امیدوار است بتواند با این ماشین جای پایش را در بازار چین محکم کند.

این مطلب را هم بخوانید:   نمایشگاه لس‌آنجلس و پوست‌اندازی بنز با سی‌ال‌اس

رسیدن به این هدف ساده نخواهد بود. قیمت ۱۵۰ هزار دلاری ماشین آن را در محدوده خودروهایی نظیر پورشه‌ ۹۱۱ GTS و مرسدس-ای‌ام‌جی GT R قرار می‌دهد که پشتوانه‌ای به مراتب قوی‌تر از کارخانه بریتانیایی دارند.

جهان خودرو در هفته‌های گذشته:

 نسل جدید مرسدس بنز کلاس A سال آینده به بازار می‌آید
نسل جدید مرسدس بنز کلاس A سال آینده به بازار می‌آید

مدل‌های کوچک بنز لوکس‌تر می‌شود

هنوز چند ماه به رونمایی از نسل جدید مرسدس بنز کلاس A باقی مانده و قرار نیست این ماشین تا سال آینده به بازار عرضه شود. اما کارخانه آلمانی برای نمایش داخل ماشین تا نمایشگاه ژنو صبر نکرد و این هفته عکس‌هایی از اتاق مدل جدید را منتشر کرد.

از عکس‌ها پیدا است که نسل چهارم کلاس A از نظر امکانات چیزی از لوکس‌ترین مدل این کارخانه کم نخواهد داشت. بنز می‌گوید تحقیقاتش نشان داده خریداران کوچکترین مدل بنز، لزوما آن را به خاطر قیمت کمترش انتخاب نمی‌کنند و آماده‌اند برای داشتن امکانات لوکس پول بیشتری بدهند.

اتاق مدل جدید نسبت به مدل کنونی کاملا تغییر کرده است. داشبورد آن را می‌توان مثل لوکس‌ترین مدل‌های بنز با طرح‌هایی مختلفی از چرم و چوب سفارش داد و شبیه به کلاس S بنز به یک نمایشگر یکپارچه بزرگ مجهز است.

در لوکس‌ترین مدل کلاس A، این نمایشگر ترکیبی از دو صفحه حدود ده اینچی است که به راننده امکان می‌دهد تا اطلاعات مختلف را به سلیقه خود روی آنها ببیند. مدل‌های عادی دو صفحه هفت اینچی به هم پیوسته خواهد داشت.

سیستم کنترل نمایشگر ماشین‌ هم جدید است و راننده با استفاده از یک صفحه لمسی که در کنسول وسط قرار دارد بخش‌های مختلف را کنترل می‌کند.

فرمان ماشین هم امکاناتی مشابه با کلاس S را در اختیار راننده قرار می‌دهد و بخش‌های بیشتری از ماشین را می‌توان از روی فرمان کنترل کرد. سیستم ماساژ در صندلی‌ها هم از امکانات لوکس دیگری است که به ماشین اضافه شده است.

کلاس A اولین مدل بنز خواهد بود که با الگوی جدید مرسدس بنز طراحی شده است.

این مطلب را هم بخوانید:   سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان رونمایی شد
 شورلت می‌گوید سرعت ZR1 به ۳۳۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد
شورلت می‌گوید سرعت ZR1 به ۳۳۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد

شورلت قوی‌ترین مدل کوروت را می‌سازد

شورلت قوی‌ترین و سریع‌ترین مدل کوروت (Corvette) در تاریخ این کارخانه را در نمایشگاه خودروی دوبی رونمایی کرد.

کوروت ZR1 به موتور ۶.۲ لیتری هشت سیلندر مجهز است که ۷۵۵ اسب بخار نیرو و ۷۱۵ پوند بر فوت گشتاور تولید می‌کند. برای مقایسه، قدرت قوی‌ترین مدل کنونی کوروت ۶۵۰ اسب بخار است و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعتش زیر سه ثانیه است.

شورلت شتاب ZR1 را اعلام نکرده اما می‌گوید سرعتش به ۳۳۷ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

ZR1 از نظر ظاهری با مدل عادی کوروت تفاوت زیادی دارد. کاپوتش برای جا دادن موتور، عضلانی‌تر شده، ورودی‌های هوای روی سپرها بزرگتر است و می‌توان ماشین را با بال بزرگ ثابتی در عقب سفارش داد. سقف ماشین از فیبر کربن ساخته شده و قابل برداشتن است. درهای ماشین هم به صورت الکتریکی و با فشار یک دکمه باز می‌شود.

این چهارمین نسل از کوروت ZR1 است. مدل قبلی براساس نسل ششم کوروت و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ تولید شد.

ماشین به صورت استاندارد با جعبه دنده هفت سرعته دستی ساخته می‌شود. اما برای اولین بار می‌توان آن را با دنده اتوماتیک هشت سرعته هم سفارش داد.

کوروت ZR1 از بهار آینده به بازار عرضه می‌شود. قیمت خودرو به صورت رسمی اعلام نشده اما پیش بینی می‌شود بین ۱۲۵ تا ۱۴۰ هزار دلار باشد.

با توجه به شایعه‌ها درباره آمدن نسل جدید شورلت کوروت در سال آینده، احتمال دارد این آخرین نمونه از نسل هفتم اسپرت‌ترین ماشین جنرال موتورز باشد.

 نسل جدید اینفینیتی QX50 در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی خواهد شد
نسل جدید اینفینیتی QX50 در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی خواهد شد

اینفینیتی با موتوری تازهنفس به رقابت برمی‌گردد

نسل جدید اینفینیتی QX50 آن قدر برای کارخانه ژاپنی مهم است که به هیچ وجه نمی‌خواهد خبر رونمایی آن در هیاهوی نمایشگاه لس‌آنجلس گم شود. به همین دلیل این شرکت یک هفته زودتر از آغاز نمایشگاه، تصاویری از این شاسی بلند جدید را همراه با اطلاعاتی از فن‌آوری منحصر به فردش منتشر کرد.

این مطلب را هم بخوانید:   سرمایه‌گذاری هنگفت فولکس واگن روی خودروهای الکتریکی

اینفینیتی بخشی از شرکت نیسان است که ماشین‌های لوکس‌ به بازار عرضه می‌کند. اما محصولات این شرکت در چند سال گذشته نتوانسته‌اند در برابر رقیبان آلمانی و ژاپنی خود قد علم کنند. QX50 بخشی از برنامه تازه اینفینیتی برای دور تازه‌ای از رقابت با این شرکت‌ها است.

شاسی بلند جدید اینفینیتی از نظر ابعاد در محدوده خودروهایی نظیر آئودی Q5 و ب‌ام‌و X3 قرار می‌گیرد که یکی از سخت‌ترین بخش‌های بازار برای رقابت است. سلاح اینفینیتی برای پیروزی، اولین موتور درون‌سوز با نسبت تراکم متغیر در صنعت خودرو است.

 

 این اولین بار است که موتوری با نسبت تراکم متغیر تولید می‌شود
این اولین بار است که موتوری با نسبت تراکم متغیر تولید می‌شود

نسبت تراکم، نسبت حجم سیلندر در زمانی است که پیستون در پایین‌ترین سطح است به حجم این فضا در زمانی که پیستون در بالاترین سطح خود قرار دارد. این نسبت ثابت است و بسته به نیاز برای قدرت بیشتر یا مصرف سوخت کمتر تعیین می‌شود.

موتور چهار سیلندر دو لیتری اینفینیتی این توانایی را دارد که به صورت خودکار و با توجه به نیاز ماشین برای سرعت بیشتر یا مصرف کمتر، نسبت تراکم را تغییر دهد. به این ترتیب کارایی یک موتور توربوی بنزینی و مصرف یک موتور دیزل یا هیبرید همزمان در اختیار راننده است.

اینفینیتی می‌گوید با این سیستم بازده موتور تا چهل درصد بیشتر شده و مصرف سوخت نسبت به موتور شش سیلندر کنونی QX50 سی و پنج درصد کمتر است.

قدرت این موتور ۲۶۸ اسب بخار، مصرف سوختش ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت ماشین ۲۳۰ کیلومتر در ساعت است.

مهندسان مکانیک از دهه بیست میلادی به مزیت نسبت تراکم متغیر پی برده بودند، اما این ایده تاکنون به تولید انبوه نرسیده بود. نیسان می‌گوید کار بر روی این موتور را بیست سال پیش آغاز کرده است.

به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 198 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما