سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان رونمایی شد

سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان رونمایی شد

رسم معمول لامبورگینی این است که مدلهای جدیدش را در مراسمی ساده در نمایشگاه‌های خودرو رونمایی می‌کند. اما این شرکت برای نمایش تازه‌ترین مدلش، اوروس، (Urus) سنت شکنی کرد و ده‌ها خبرنگار را به کارخانه‌اش دعوت کرد تا شاسی بلند لامبورگینی را برای اولین بار در مراسمی پر زرق و برق ببینند.

مهمانی مفصل لامبورگینی بی دلیل نبود. اوروس برای لامبورگینی بیشتر از یک مدل جدید است و با آن، کارخانه دوره تازه‌ای را شروع می‌کند. استفانو دومینیکالی، مدیر لامبورگینی در سخنرانی‌اش گفت «لامبورگینی با اوروس نه تنها به بخشی کاملا تازه از بازار وارد می‌شود، بلکه تولید شرکت با این خودرو دو برابر خواهد شد.»

تقریبا شش سال طول کشید تا اوروس از ایده به واقعیت تبدیل شود. لامبورگینی اولین بار کانسپت اوروس را در نمایشگاه شانگهای در سال ۲۰۱۲ نمایش داد. با وجود استقبال بسیار زیاد از این ایده، گرفتن اجازه ساخت از مدیران گروه فولکس‌واگن، مالک لامبورگینی، آسان نبود. از آن سخت‌تر آماده کردن کارخانه برای ساخت این شاسی بلند بود. لامبورگینی برای ساخت اوروس یک خط تولید کاملا جدید ساخته که با آن مساحت کارخانه‌اش دو برابر شده است. نمایندگی‌های شرکت هم با توجه به نیازهای مشتریان تازه، متحول خواهد شد.

 

 ‌لامبورگینی اوروس با قیمت پایه دویست هزار دلار از بهار آینده به بازار عرضه می‌شود
‌لامبورگینی اوروس با قیمت پایه دویست هزار دلار از بهار آینده به بازار عرضه می‌شود

اوروس به کانسپتی که در چین نمایش داده شد تا حد زیادی وفادار است. ماشین تنها نسبت به کانسپت بزرگ‌تر است. در طراحی آن از ماشین‌های گذشته لامبورگینی، از جمله مدل شاسی بلند LM002 الهام گرفته شده که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد. اوروس بر روی پلتفرمی ساخته می‌شود که آئودی Q7، پورشه کاین و بنتلی بنتایگا از آن استفاده کرده‌اند.

موتور، هشت سیلندر توربو با حجم چهار لیتر است که ۶۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر ماشین ۳.۶ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۰۵ کیلومتر در ساعت است و راننده می‌تواند قابلیت‌های فنی ماشین را در هفت حالت مختلف و با توجه به وضعیت جاده تنظیم کند.

این مطلب را هم بخوانید:   سرمایه‌گذاری هنگفت فولکس واگن روی خودروهای الکتریکی

هدف لامبورگینی این است که هر سال ۳۵۰۰ دستگاه اوروس را با قیمت پایه ۲۰۰ هزار دلار بفروشد. این خودرو در حال حاضر رقیب زیادی ندارد، اما تا چند سال دیگر باید برای جلب مشتری با شاسی‌بلندهای آستون مارتین، فراری و رولزرویس رقابت کند.

 اوروس در مراسمی پر زرق و برق در کارخانه لامبورگینی رونمایی شد
اوروس در مراسمی پر زرق و برق در کارخانه لامبورگینی رونمایی شد

تاکسی‌های الکتریکی لندن به خیابان آمدند

تاکسی لندن، بعد از نیویورک، مشهورترین تاکسی دنیا است و حالا نسل تازه‌ای از این ماشین به خیابان‌های پایتخت آمده است. اگرچه مدل جدید در نگاه اول بسیار به تاکسی‌های پیشین شبیه است، اما این خودرو کاملا جدید است و به جای موتور دیزل از یک موتور الکتریکی نیرو میگیرد.

قوای محرکه ماشین ترکیبی از یک موتور ۱۵۰ اسب بخاری الکتریکی و یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی است که باتری‌ را شارژ می‌کند. تاکسی با موتور الکتریکی تا ۱۳۰ کیلومتر حرکت می‌کند و ترکیب دو موتور این مسافت را تا حدود ۶۴۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. این مقدار دو برابر میانگین مسافتی است که یک تاکسی هر روز در لندن حرکت می‌کند.

تاکسی‌ها توسط کارخانه‌ای به نام «کمپانی خودروهای الکتریکی لندن» ساخته می‌شود که مالک آن خودروساز چینی «جیلی» است. جیلی مالک ولوو هم است و همین باعث شده بخش‌های زیادی از تاکسی لندن از جمله صندلی‌ها، فرمان و کنسول وسط و نمایشگر روی داشبورد از مدل S90، لوکس‌ترین مدل ولوو گرفته شود.

تاکسی برای شش مسافر در عقب جا دارد. صندلی مسافران نسبت به قبل راحت‌تر شده و هوای کابین با فیلتر‌هایی تصفیه می‌شود. امکانات رفاهی تازه‌ای از جمله شارژر تلفن، امکان اتصال به اینترنت و دستگاه کارت‌خوان هم برای مسافران فراهم است. سقف ماشین شیشه‌ای است تا مسافران فضای پرنورتری داشته باشند و توریست‌ها بتوانند دیدنی‌های لندن را بهتر تماشا کنند.

قیمت هر تاکسی معادل ۷۴ هزار و ۵۰۰ دلار است که حدود چهارده هزار دلار از تاکسی‌های قبلی گران‌تر است. قیمت بیشتر و کم بودن تعداد ایستگاه‌های شارژ سریع در شهر باعث تردید برخی از رانندگان شده است. اما آنها چاره دیگری ندارند. تا چند هفته دیگر اجرای قانون تازه‌ای در شهر آغاز می‌شود که براساس آن تاکسی‌های جدیدی که به ناوگان پایتخت اضافه می‌شود باید موتور الکتریکی داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   ماشین جیمز باند به تولید انبوه رسید

تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۹ هزار دستگاه یا تقریبا نیمی از کل تاکسی‌های لندن الکتریکی باشد.

 

 تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۱ نیمی از تاکسی‌های لندن الکتریکی باشند
تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۱ نیمی از تاکسی‌های لندن الکتریکی باشند

آزمایش تاکسی خودران نیسان در ژاپن

نیسان اعلام کرده است از بهار آینده آزمایش تاکسی‌های خودران خود را در بخش‌هایی از شهر یوکوهاما آغاز می‌کند. به گفته شرکت، این آزمایش قدم اول برای عرضه انبوه این خودروها از پنج سال آینده است.

آزمایش با دو مدل «لیف» (Leaf) و به مدت دو هفته انجام می‌شود که مسافران می‌توانند آنها را از طریق تلفن همراه خود خبر کنند. در زمان حرکت یک راننده برای مواقع اضطراری پشت فرمان می‌نشیند، اما دخالتی در رانندگی نخواهد داشت.

نیسان می‌خواهد جزو اولین کارخانه‌هایی باشد که ماشین‌هایش را با فن‌آوری خودران به بازار عرضه می‌کند. شرکت ژاپنی به تازگی اعلام کرده هدفش این است که اولین سری از ماشین‌های خودرانش را در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کند.

این رقابت بسیار نزدیک است. فورد به تازگی اعلام کرده برای عرضه ماشین‌های خودران در سال ۲۰۲۱ آماده می‌شود و جنرال موتورز می‌خواهد خدمات تاکسیرانی با ماشین‌های خودرانش را در سال ۲۰۱۹ آغاز کند.

خودروسازان اما از رقیبان غیر خودروساز خود عقب افتاده‌اند. دو شرکت اوبر و گوگل آزمایش تاکسی‌های خودران خود را در آمریکا شروع کرده‌اند و تجربه بیشتری در این زمینه دارند.

با تنگ‌تر شده حلقه رقابت در بازار خودرو، خودروسازان برای کسب درآمد بیشتر به دنبال ارائه خدمات تاکسی‌رانی هستند. تاکسی‌هایی که به راننده نیاز نداشته باشد، می‌تواند مدت طولانی‌تری از روز کار کند و خودروسازان با ارائه خدمات تاکسیرانی می‌توانند در تمام طول عمر ماشین از آن پول درآورند.

این مطلب را هم بخوانید:   شرکت سایپا از خودروی مشترک با سیتروئن فرانسه رونمایی کرد
 نیسان می‌خواهد ماشین‌های خودرانش را در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کند
نیسان می‌خواهد ماشین‌های خودرانش را در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کند

یک لکسوس شاسی بلند دیگر در راه است؟

لکسوس با انتشار عکسی اعلام کرده ماه آینده در نمایشگاه خودروی دیترویت یک کانسپت شاسی‌بلند رونمایی می‌کند. اطلاعات کمی که خودروساز ژاپنی درباره این ماشین منتشر کرده بازار حدس و گمان درباره برنامه لکسوس برای این ماشین را داغ کرده است.

لکسوس در حال حاضر چهار شاسی‌بلند در محصولات خود دارد. اما برنامه مفصل رقیبان آلمانی‌اش در عرضه مدلهای متنوع شاسی‌بلند این شرکت را تحت فشار گذاشته است. از سوی دیگر بازار خودروهای شاسی‌بلند گران هم در حال رونق گرفتن است و لکسوس سهم زیادی از این بازار ندارد.

 کانسپت شاسی‌بلند لکسوس در نمایشگاه دیترویت رونمایی خواهد شد
کانسپت شاسی‌بلند لکسوس در نمایشگاه دیترویت رونمایی خواهد شد

بررسی احتمال تقلب بامو

دادستانی مونیخ اتهام تقلب ب‌ام‌و در آزمایش موتورهای دیزل را بررسی می‌کند. یک گروه طرفدار محیط زیست خودروساز آلمانی را به نصب برنامه‌ای متهم کرده که هنگام آزمایش فعال و با تغییراتی در موتور باعث می‌شود میزان آلایندگی کاهش یابد.

ب‌ام‌و این اتهام را رد کرده است.

گروه «دویچه اوم ولتیف» می‌گوید که آزمایش‌هایش نشان داده آلایندگی موتور دیزل یک ب‌ام‌و سری ۳ در شرایط آزمایشگاه بسیار کمتر از حالت عادی است و این ممکن است به خاطر وجود نرم افزاری باشد که با تشخیص موقعیت آزمایش، آلودگی موتور را کاهش می‌دهد.

 یک گروه طرفدار محیط زیست ب‌ام‌و را به تقلب در آزمایش آلایندگی متهم کرده است
یک گروه طرفدار محیط زیست ب‌ام‌و را به تقلب در آزمایش آلایندگی متهم کرده است

دو سال پیش یافتن نرم افزار مشابهی در موتورهای فولکس‌واگن به رسوایی بزرگی انجامید که علاوه بر بی‌اعتبار کردن شرکت، سی میلیارد دلار برای فولکس‌ واگن هزینه تراشید. با برملا شدن تقلب فولکس واگن، از آئودی و دایملر، مالک مرسدس بنز و قطعه‌سازی بوش هم تحقیق شد، اما نام ب‌ام‌و برده نشد. دادستانی تابستان گذشته هم تقاضای تحقیق درباره موتورهای دیزل این کارخانه را رد کرد.

(Visited 143 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما