درآمد ۴۰۰ میلیون تومانی از راه برگزاری کنسرت

درآمد ۴۰۰ میلیون تومانی از راه برگزاری کنسرت

دستمزد ۱۲۰ میلیونی خواننده از ۳ شب اجرا

سودای شهرت یا عشق آواز. هر چه باشد نمی توان آن را با گردش مالی قابل توجهی که در کشورمان دارد به عنوان یک صنعت شناخت.

براساس اعلام بانک جهانی، صنایع خلاق مانند موسیقی در کشورهای توسعه یافته بین ۲ تا ۱۲درصد از تولید ناخالص داخلی یک کشور را به خود اختصاص می دهند.

بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ میزان سهم جهانی تجارت و خدمات خلاق را بیش از ۹۰۰میلیارد دلار اعلام کرده بود، این در حالی است که گردش مالی صنعت موسیقی در کشور نزدیک به ۱۰۰میلیون تومان تخمین زده می شود.

به گزارش ایده و خلاقیت به نقل از پول نیوز، از آنجایی که اجراهای صحنه ای یکی از مهم ترین منابع کسب درآمد در صنعت موسیقی هستند می توان آنها را یک منبع مهم برای تخمین میزان گردش مالی صنعت موسیقی در کشور دانست.

براساس اعلام رسمی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۵ بیش از ۱۲۲۱عدد مجوز اجرای صحنه ای برای موسیقی صادر شده است.

در بخش فروش اینترنتی بلیت اجراها تقریبا ۷۰ تا ۸۰درصد این فروش ها از طریق سایت رسمی فروش ایران-کنسرت صورت می گیرد.

به طور متوسط هر کنسرت به مدت سه شب اجرا می شود که میانگین استقبال کنندگان آن ۱۰۰۰ نفر است. به صورت کلی هر کنسرت بین ۲هزار و ۵۰۰ تا ۳هزار نفر مخاطب دارد. از سوی دیگر مراجعه به وب سایت های رسمی فروش بلیت کنسرت ها نشان می دهد که متوسط قیمت بلیت ۳۵هزار تومان است. اگر میانگین مخاطبان یک کنسرت را ۲هزار و ۵۰۰ نفر در نظر بگیریم و میانگین قیمت بلیت را ۳۵هزار تومان در نظر بگیریم یک حساب ساده سرانگشتی به ما می گوید که  در کمترین حالت میزان درآمد یک کنسرت بین ۷۰ تا ۸۰میلیون تومان می شود.

این مطلب را هم بخوانید:   کارمندان وفادار چه کسانی هستند و چگونه کارمندانی وفادار داشته باشیم؟

قیمت بلیت های یک کنسرت پاپ در «سالن میلاد نمایشگاه» یا «برج میلاد» بین ۳۰ تا ۱۰۰هزار تومان است، یعنی عددهای ۴۰، ۴۵، ۵۵ و ۶۰ هزار تومان و… نیز در محدوده قیمت ها وجود دارد.

با یک میانگین گیری به رقم میانگین ۶۵هزار تومان می رسیم.کنسرت های موسیقی سنتی نیز قیمت های ۲۵ تا ۱۲۰ هزار تومان دارند که باز میانگین شان، عدد ۶۵ هزار تومان می شود.

 اگر یک کنسرت با سالن پر برگزار شود، می توان با ضرب عدد ۶۵هزار در تعداد صندلی های این دو سالن به میانگینی از کل مبلغ دریافتی از مخاطبان یک کنسرت در یک سانس دست پیدا کنیم. این مبلغ بدون کسر هزینه ها و سایر موارد است. علاوه بر فروش بلیت خوانندگان از محل اسپانسرینگ هم کسب درآمد می کنند.

 در مورد برندهای خارجی آمار و ارقام اسپانسرینگ بسیار بالا است اما برندهای داخلی بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در شب هزینه تبلیغات پرداخت می کنند. به عبارتی برگزاری یک کنسرت متوسط با یک اسپانسر داخلی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰میلیون تومان از محل اسپانسرینگ برای تهیه کننده درآمدزایی می کند.

با تمام این تفاسیر برگزاری یک کنسرت هزینه های بسیاری هم برای گروه برگزار کننده دارد. یک کنسرت به صورت معمولی باید در یک سالن مناسب و در یک نقطه مشهور برگزار شود. سالن های شناخته شده و سطح بالای شهرها با توجه به کیفیتی که دارند هزینه های بالایی را هم برای برگزارکنندگان به وجود می آورند.

برای مثال سالن برج میلاد یکی از سالن هایی است که بیشترین میزان برگزاری کنسرت ها را به خود می بیند. این سالن در سال گذشته شبی ۲۰ تا ۳۰میلیون اجاره داده می شود. با احتساب برگزاری سه شب کنسرت در این سالن فقط ۹۰میلیون باید هزینه سالن پرداخت کرد.

نکته اینجاست که به ازای تمدید هر شب بین ۲۰ تا ۳۰درصد از هزینه های اجاره سالن کم می شود و در این صورت است که خوانندگان تمایل بسیاری برای حضور در این سالن ها پیدا می کنند.

این مطلب را هم بخوانید:   بهترین شرکت‌های طراحی محصول در آینده چه خصوصیاتی خواهند داشت؟

اما با تمام این تفاسیر، برای برگزاری یک کنسرت در سالن های درجه یک شهر باید به صورت مستقیم قیمت بلیت ها را بالا برد که این موضوع در قیمت های ۶۵هزار تومانی بلیت های برج میلاد یا اریکه به خوبی قابل مشاهده است.

البته این عدد بیشتر در رنج قیمت متوسط قرار می گیرد، اما برگزاری یک کنسرت فقط منوط به داشتن یک خواننده و یک سالن نیست تهیه کنندگان برای برگزاری کنسرت ها به مجموعه ای از مجوزها نیاز دارند که مجموعه ای از هزینه ها را برای برگزارکنندگان به وجود می آورد.

درخواست برگزاری کنسرت، نامه تأییدیه سالن برای برگزاری کنسرت، فرم های تعهد خواننده و تهیه کننده و سرپرست و لیست قطعات باید به دفتر موسیقی ارائه شود. در همین زمان باید موافقت های لازم از اداره اماکن و یگان حفاظت فیزیکی ناجا اخذ شود و در نهایت، تمام این موارد به برگه مجوز کنسرت تبدیل می شود.

در طول این مراحل، مهم ترین هزینه ای که تهیه کننده پرداخت می کند، مربوط به پیش پرداخت سالن است، زیرا سالن ها پس از دریافت پیش پرداخت، نامه تأیید برگزاری را صادر می کنند.

به ازای سیکل اداری و نامه نگاری های مربوط در دفتر موسیقی یا حراست، پرداختی وجود ندارد.عقد قرارداد با یگان حفاظت فیزیکی ناجا و پرداخت به اداره اماکن بعد از این مراحل قرار دارد.

هزینه های مربوط به سیستم صوتی و نورپردازی و تجهیزات و تکنیسین های مربوط به آنها هر کدام حدود ۲میلیون تومان برای هر سانس می شود و پرداختی به اداره اماکن نیز از این هم بیشتر است. البته باید علاوه بر این مبلغی هم به اداره اماکن پرداخت شود که این رقم بین ۴ تا ۴٫۵ میلیون تخمین زده می شود. یک گروه برگزار کننده کنسرت از خواننده، نوازندگان تشکیل شده که به اهمیت یک تهیه کننده دور هم جمع می شوند.

این مطلب را هم بخوانید:   درآمد باورنکردنی شبکه‌های اجتماعی از کاربران ایرانی

در این میان تأمین هزینه های تمامی بخش ها به عهده تهیه کننده است. به همین دلیل پرداخت دستمزد خواننده هم برای اجرای هر شب باید در متن قرارداد کنسرت تعیین شود. خواننده ها بسته به میزان محبوبیت، شهرت و… مبالغ متفاوتی را دریافت می کنند.

عوامل متعددی در نوسان این مبلغ دخیل است، ولی گروه های موسیقی برای هر سانس مبلغی بین ۲۰ تا ۳۰میلیون تومان را دریافت می کنند. در اصل می توان برای یک شب اجرا، عدد تقریبی ۵۰میلیون تومان را در نظر گرفت که این مبلغ به خواننده و نوازنده ها و نوازنده های مهمان احتمالی اختصاص پیدا می کند.

البته در مواقعی خواننده های پرطرفدار و بسیار مشهور تا ۴۲میلیون برای هر سانس اجرا هم از تهیه کنندگان در خواست پول کرده اند. با احتساب اجرای سه شب کنسرت به طور متوسط یک خواننده ۱۲۰ میلیون تومان درآمد حاصل می کند که تقسیم این عدد به سال عددی نزدیک به ۱۰میلیون تومان را به دست می آورد.

 اما نکته قابل توجه در این میان برگزاری دو یا سه دوره ای کنسرت در شهرهای مختلف است که به میزان دستمزد و درآمد خوانندگان کمک می کند. از سوی دیگر بسیاری از خوانندگان مشهور وارد عرصه مدلینگ شده و از این بخش هم درآمد قابل توجهی را کسب می کنند.

 نگاهی اجمالی به برگزاری یک کنسرت نشان می دهد هزینه های آن بسیار بالاست و شاید بتوان گفت که بیشترین سود را خوانندگان از برگزاری یک کنسرت می برند. یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان هزینه برگزاری کنسرت برای تهیه کنندگان است. از سوی دیگر برگزاری یک کنسرت متوسط با خواننده ای درجه اول با وجود داشتن اسپانسر، ۳۵۰ تا ۴۰۰میلیون تومان درآمد دارد.

(Visited 271 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما