جوش آوردن آب با نور خورشید از طریق روشی مبتکرانه

جوش آوردن آب با نور خورشید از طریق روشی مبتکرانه

محققان آمریکایی به تازگی موفق شده اند با استفاده ای از وسیله ای ساده شبه اسفنج که از فوم، فلز مس و پلاستیک حباب دار تشکیل شده است، آب را بدون نیاز به برق به جوش بیاورند. این وسیله در آینده می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد.  

به گزارش کلیک، دانشمندان MIT به تازگی اعلام کرده‌ اند که به کمک وسیله ای ساده که یک تکه فوم، یک تکه فلز مس که با روکش خاصی پوشانیده شده است و مقداری پلاستیک حباب دار اجزای آن را تشکیل می‌ دهند، موفق شده اند آب را بدون نیاز به برق به جوش بیاورند که در نوع خود فناوری مبتکرانه ای محسوب می شود.

این وسیله که دانشمندان آن را با اسفنج مقایسه می کنند، می تواند دمای آب را در زیر تابش مستقیم نور آفتاب حتی تا ۲۱۲ درجه افزایش دهد. این وسیله جدید و مبتکرانه می تواند برای مواردی همچون استرلیزه کردن تجهیزات پزشکی بدون نیاز به برق به کار گرفته شود. به گفته محققان حتی در روزهای ابری هم می توان از این وسیله استفاده کرد. ویژگی جالب و قابل توجه این وسیله این است که برای متمرکز کردن نور خورشید به آینه یا لنز نیازی ندارد.

در این وسیله، پلاستیک های حباب دار که برای بسته بندی مواد حساس به کار می روند، روی سطح ماده ای گرد شبیه به لاستیک مقاوم شده را پوشانیده است که این کار به منظور جذب انرژی خورشید صورت پذیرفته است. محققان با الهام از این وسیله می توانند روش جدیدی برای تولید بخار با استفاده از انرژی خورشید ایجاد کنند.

این مطلب را هم بخوانید:   خودروهای هیدروژنی هیچ گونه آلاینده کربنی روانه محیط زیست نمی‌کنند

با وجود اینکه ماندگاری این وسیله که در ساخت آن از فناوری های ابتدایی استفاده شده است، به اندازه وسایلی که برای جذب انرژی خورشید از آینه یا لنز استفاده می کنند، نیست، اما می توان با هزینه کمتر آن ها را تهیه کرد. دانشمندان MIT معتقدند که از این ماده شبه اسفنج که به صورت ورق است، می توان برای شیرین کردن آب های شور و همچین تصفیه فاضلاب استفاده کرد.

(Visited 96 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما