ایده‌های بزرگ برای کسب‌و‌کارآفرینی (۱) به انحصار درآوردن محصولات

به انحصار درآوردن یک محصول یا خدمت و جلوگیری از پخش آن به شوخی شبیه است تا یک استراتژی تجاری، اما واقعیت این است که در بعضی موارد این امر تنها راه موجود برای صاحبان یک کسب‌و‌کار در راستای معرفی محصول‌شان است. زمانی که یک محصول انقلابی وارد بازار می‌شود در ابتدا با تردید‌های مشتریان مواجه خواهد شد و احتمالا با استقبال خوبی مواجه نخواهد شد.

در واقع افراد ترجیح می‌دهند محصول در ابتدا امتحان خود را پس دهد و سپس نسبت به خرید آن اقدام کنند. همین تاخیر آنها باعث می‌شود که سایر شرکت‌ها اقدام به مقابله با محصول‌تان کنند. اما اگر محصول‌تان تنها در انحصار خودتان باشد این امر باعث وابستگی مشتری به شرکت‌تان و نیز جلوگیری از کپی کردن آن می‌شود.

در واقع در بازار حال حاضر شاهد هجوم انواع محصولات تقلبی و طرح اصل هستیم که خطری جدی برای شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شود و با به انحصار در آوردن محصولات می‌توان در این بازار آشفته مصون ماند.

برای درک بهتر این موضوع توجه شما را به مثالی در این رابطه جلب می‌کنم. فرض کنید یک شرکت اتومبیل‌سازی خودرویی فوق العاده تولید و روانه بازار می‌کند حال اگر نتواند به نحوی قطعات یدکی و سایر لوازم آن را تهیه کند به‌زودی شاهد لوازم تقلبی محصول خود خواهد بود که ضربه‌ای سخت به اصالت شرکت خواهد زد.

در ادامه به معرفی شرکت‌هایی که در این زمینه (به انحصار در آوردن محصولات) موفق عمل کرده‌اند می‌پردازیم.

gillet-201581515936411ایده

کینگ سی ژیلت، در سال ۱۸۹۵ به‌عنوان فروشنده دوره‌‌گرد برای شرکت چوب پنبه‌‌سازی کار می‌کرد. او متوجه شده بود مردم در‌ بطری‌ها را یک بار استفاده می‌کنند و بعد دور می‌اندازند و به همین خاطر شرکت‌های بطری‌سازی باید دوباره در‌ چوب‌پنبه‌ای برای محصولات‌شان سفارش بدهند.

این مطلب را هم بخوانید:   دردسر جدید کسب‌وکارهای اینترنتی: فیلترینگ نان مردم را آجر می‌کند

وی فکر کرد می‌تواند این مدل کسب‌و‌کار را روی کالاهای مصرفی پیاده کند و از کنار آن درآمدی همیشگی داشته باشد.

 از طرفی کینگ متوجه شده بود که آقایان مجبور بودند هر روز صبح، تیغ اصلاح صورت‌شان را قبل از استفاده، تیز کنند. پس با خود اندیشید اگر یک تیغ دولبه ارزان قیمت بتواند درست کند که پس از کند شدن، دورانداخته شود، همه مردها مشتری بالقوه او محسوب خواهند شد.

شش سال طول کشید تا کینگ سرمایه‌گذاران و ابزارسازهای شهرش را قانع کند تا کمک کنند این تیغ ساخته شود. سپس در سال ۱۹۰۱ شرکت تیغ ایمن آمریکا را تاسیس کرد و پس از یک سال اسم شرکت را به شرکت تیغ ایمن ژیلت تغییر داد.

ژیلت با همکاری مهندسی از دانشگاه ام‌آی‌تی و مکانیکی به نام ویلیام نیکرسون، تیمی ‌در بوستون ماساچوست تشکیل داد. در نهایت اعضای این تیم، تیغ دو لبه‌ای به شکل T با قابلیت تعویض را اختراع کردند. ژیلت پدیده‌ای به نام ریش‌تراش را اختراع نکرد، بلکه با ارائه یک کالای کاملا جدید بازار را متحول ساخت. شرکت ژیلت در سال ۱۹۵۳ دست به گسترش خطی محصول زد و کف ریش‌تراشی را عرضه کرد. فروش این کالا تضمین شده بود، چرا که این کالا به همراه کالای اصلی استفاده می‌شد.

آلفرد زاین، مدیرعامل سابق ژیلت می‌گوید: «محصول خوب نتیجه تحقیق و بازاریابی است و محصول عالی نتیجه پیشرفت و بهینه‌سازی.»

گرچه امروزه مدل‌های مشابه این برند تولید می‌شود اما واقعیت آن است که ژیلت با مدیریت درست در زمان مناسب جایگاه خود را در بازار و در بین مشتریان مستحکم کرده است.

این مطلب را هم بخوانید:   چگونه با راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی کارآفرینی کنیم

 

آنچه در عمل باید انجام دهید

– یافتن محصولی که به لوازم جانبی، قطعات یدکی و سایر موارد نیاز داشته باشد تا همراه محصول عرضه شود یا آنکه تا مدت‌ها بتواند در کنار محصول وارد بازار شود.

– هدف خود را قبل از ارائه محصول مشخص کنید، در غیر‌این صورت کنترل همه چیز از دست‌تان خارج خواهد شد.

– اقدام به مشخص کردن حقوق مالکیت (ثبت اختراع و…) کنید تا بدین شکل استفاده از ایده‌های‌تان ممکن نباشد.

مترجم امیر آل علی

فرصت امروز

(Visited 76 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما