استراتژی هایی برای شناسایی فرصت ها(۳): تبدیل ایده ها به فرصت

تبدیل ایده ها به فرصت

فرآیندی که از طریق آن کارآفرینان عقاید تازه ای را جستجو ، دنبال و تعریف می نمایند که به فرصت های کسب و کار می انجامند شناخت فرصت ها نامیده می شود.

در حالی که بسیاری از کارآفرینان می گویند یک لحظه عالی راتجربه کرده اند، احتمال این که یک ایده بزرگ یا فرصت ارزشمند به راحتی به ذهن خطور کند بسیار اندک است. به علاوه ایده ها نتیجه پردازش و تفسیر محیط پیرامون ما هستند. حتماً به خاطر می آورید که وقتی محصولات یا خدمات جدیدی را در فروشگاه ها مشاهده می کنید – یا شاید وقتی تبلیغی را در رسانه هایی همچون رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ها ، مجلات یا اینترنت ، می خوانید یا می شنوید به این موضوع فکر می کنید که « چرا من به فکر آن نیفتادم؟»

افراد و تیم هایی که ایده مدار هستند آموخته اند از وجود سرنخ هایی آگاه شوند که پیرامون آنها قرار دارند و فعالانه به دنبال ایجاد ارتباط میان محرک های محیطی و نیاز بازار هستند.

محققان بر این باورند که شناخت فرصت ها یکی از مهمترین و اساسی ترین رفتارهای کارآفرینان است(گاگیلو،۱۹۹۷).

کارآفرینی به عنوان یک حوزه تحقیقاتی به طور فزاینده ای به عنوان یک نقطه پیوند یا یک پل ارتباطی میان افراد کارآفرین و فرصت های ارزشمند تعریف می شود( ونکاتارامان، ۱۹۹۷).

ویژگی های فرصت های کارآفرینانه عبارتند از: معرفی کالاها ،خدمات ، مواد خام ، بازارها و روش های مدیریتی جدید از طریق شکل گیری روابط تازه (شین و وکتارامان، ۲۰۰۰ ).

این مطلب را هم بخوانید:   تحقیق در عمل : چه چیزی اول قرار می گیرد – ایده یا تصمیم مالکیت

فرصت های کارآفرینانه را می توان از دیگر فرصت هایی که در برگیرنده ایجاد شناسایی اهداف و ابزارهای جدیدی هستند که دیگر عاملان بازار به آنها توجهی نکرده اند مجزا دانست(اکهاردت و شین،۲۰۰۳ و کاتز، ۲۰۰۱) .

کارآفرینان موفق قادر به شناسایی و پیگیری فرصت های مناسب هستند زیرا آنها توانایی توجه کردن به آنها را دارند.

هوشیاری کارآفرینانه واژه ای است که از آن برای تعریف این توانایی استفاده می شود. این امر بدان معنا است که کارآفرینان دارای مجموعه ای خاص از مهارت های مشاهداتی و شناختی هستند که به آنها کمک می کنند تا فرصت های خوب را شناسایی کنند. این امر می تواند جرقه ای برای شکل گیری یک نگرش باشد.

برخی متخصصان اظهار می دارند که کارآفرینان می توانند بدون اینکه نیازی به کنکاش و تحقیقی رسمی برای فرصت ها باشند به موضوعاتی توجه کنند که دیگران آنها را نادیده می گیرند. البته مهم است در نظر داشته باشیم که چرا کارآفرینان به دنبال عقاید تازه ای هستند. مثلاً اگر مالک یک فروشگاه لباس به این موضوع توجه کند که مشتریان خواهان برندها یا سایزهایی هستند که فروشگاه ها عرضه نمی کنند، او با تولیدکنندگان یا طراحان خود تماس می گیرد تا  سفارش هایی بدهد که مشتریان را راضی نگه داشته و باعث بازگشت دوباره آنها می شود.

افزایش حجم موجودی کالا می تواند مشتریان جدیدی را نیز جذب کند.

هوشیاری بخشی از آن چیزی است که ذهنیت کارآفرینانه را تشکیل می دهد و اگر افراد و تیم های مدیریت می خواهند به کارآفرینانی استراتژیک تبدیل شوند، چنین ذهنیتی الزامی است(ایرلند، هیت و سرمون، ۲۰۰۳).

این مطلب را هم بخوانید:   اولویت های یک کارآفرین موفق را می دانید؟

داشتن ذهنیت کارآفرینانه بدان معنا است که شما طوری در مورد کسب و کار خود می اندیشید که در آن ابهام نیز یک مزیت است(مک گرات و مک میلان، ۲۰۰۰).

چگونه ممکن است ابهام یا قادر نبودن برای پیش بینی رخدادهای آتی – کی روش مثبت برای نگریستن به کسب و کار باشد ؟

رایج ترین ویژگی های مشترک کارآفرینان موفق ، توانایی ریسک پذیری و برآمدن از عهده ابهام در مواجهه با ابهام و تغییر است. در حقیقت ، سازمانهایی که می توانند با موفقیت از عهده ابهام برآیند احتمالاً بهتر از آنانی عمل می کنند که نمی توانند بدون دانستن چنین اطلاعاتی یا بدون دانستن نتایج تصمیماتشان عمل کنند(برورستروم، ۲۰۰۲).

بنابراین داشتن ذهنیت کارآفرینانه می تواند بخشی از مزیت رقابتی یک بنگاه باشد. جدول ۱ نمایانگر خصوصیات این ذهنیت است .

جدول ۱٫ ذهنیت کارآفرینانه

رشد مداری

تمایل به اتخاذ خطرات محاسبه شده

شکیبایی در برابر ابهام

درس گرفتن از شکست ها

توسعه انعطاف پذیری ، خلاقیت ، نوآوری و احیا

 

 مطالب  بعد نمایانگر یک فرآیند خلاقانه در قبال جستجو برای فرصت های کارآفرینانه ، از جمله رایج  ترین منابع عقاید برای کسب  و کار های جدید و همچنین پیشرفت های حاصله در قبال محصولات ، خدمات ، فن آوری ها و فرآیند های فعلی کسب و کار است ، شما فرآیند جستجو را خواهید آموخت که به شما کمک می کند تا احتمال توسعه فرصت های کسب و کار از طریق تجزیه و تحلیل نیازها ، مسایل یا چالش ها را شناسایی کنید. نخست ما نگاهی به برخی از رایج ترین منابع عقاید کسب و کار های جدید خواهیم داشت.

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت(۲): توانایی های خود را موشکافی کنید

لطفا ما را در مطالب آتی دنبال نمایید.

ادامه دارد….

(Visited 221 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما