از کارآفرینی تا شهرت و از شهرت تا کارآفرینی

از کارآفرینی تا شهرت و از شهرت تا کارآفرینی

 

ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻣﺮا رو ﺑﻪ راهﮐﻦ 

 

  در سن ۱۴ سالگی رایان فردلینگاس علاقمند به ایجاد نمایشگاهی از خودروهای سفارشی شده و بزودی یکسری ماشینهای سفارشی را تولید کرد کـه آنقـدر خوب به نظر می رسیدند  که عکس آنها در پشت جلد مجلات متعدد چاپ شد. ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب ﺧﻮدروﻫﺎ ﯾﺎدریافت قطعات و خـدمات،  او ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی از ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻫﺎی ﻓﺮوش ﻗﻄﻌﺎت ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻫﻤﮑﺎری ﻣﯽ ﮐﺮد . یکروز او با خود عهد بست که مرکز تولید خودروهای سفارشی خود را راه انـدازی نموده و تمام  قطعات موجود را در مرکز خود ارائه کند. در سال ۱۹۹۴، فردلینگاس که تنها بیست سال سن داشت، پنج هزار دلار از پدربزرگ خود قرض کرد تا شرکت WCC  را تأسیس کند که یکی از شرکتهای نوآور در زمینۀ تولید محصولات سفارشی بود.

 

 

طرحهای خلاقانۀ این شرکت غالباً یکـی از ویژگـی هـای  جذاب برای مالکان خودرو بود که شامل جوانانی با حداقل بودجه یا مشتریان ثروتمند و قهرمانان و ستارگان مشهور سینما بودند. فرد لینگاس و WCC نیز بـه نوبۀ خود یک ستاره به حساب می آیند و شهرت آنها عمدتاً بواسطۀ کارهای خارق العاده ای است که در برنامۀ معروف ”ماشین مرا عوض کن“ (Pimp My Ride) در برنامۀ MTV وجود دارد که در آن، ماشینهای قراضه را به ماشینهای بسیار شیک تبدیل میکنند. به علت جایگاه مشهوری که این برنامه به فرد لینگاس و شـرکت او داده است، تقویم کاری WCC  از چند ماه قبل همیشه پر است. او میگوید، ”هیچ محدودیتی برای آنچه قادر به انجام آن هستیم وجود ندارد. ما چـالش را دوسـتداریم“.  

انجامش دادم 

  • سَن کامبز در هارلِم متولد شده و هنگامی که دو ساله بود، پس از قتل پدرش بدست افراد ناشناس، توسط مادرش بزرگ شـد . او کـه عمـدتاً بـا لقـبش بـه نـام ”دیدی“ شناخته میشود به یکی از ستارهها و بازیگران معروف و موفق رَپ تبدیل شده است. در حال حاضر، کـامبز کـارآفرینی اسـت کـه شـرکت BBW را هدایت می کند که مجموعۀ بزرگی با حدود سیصد میلیون دلار فروش سالیانه و یک رستوران و یک شرکت بازاریابی بوده و خط تولید لباس سَن جان را نیـز در اختیار دارد که اخیراً برنده جایزه بهترین طراح لباس مردان شده است (جایزه ای که در صنعت لباس هم ارز با جایزه اُسکار تلقی میشود). هیچ سـتاره ی دیگـری تاکنون شهرت او را در زمینۀ خط تولید لباس نداشته است . او اخیراً بوتیک سن جان را در خیابان بیست و پنجم نیویورک راه اندازی نمـوده اسـت. کـامبز یـک مالک عملگرا در زمینۀ فعالیتهای بازرگانی به حساب آمده و خودش دوره های آموزشی را در این زمینه ها برگزار میکند. او همچنین اطمینان حاصل مـی کنـد که شرکتش روحیۀ سرزندگی را حفظ کرده و به مسئولیت اجتماعی خود عمل میکند. او هدایای سخاوتمندانه ای به مرکز قبلی تحـصیل خـود یعنـی دانـشگاه هاوآرد اعطا کرده و به مؤسسات خیریۀ متعددی کمک می کند که از آن جمله میتوان به مؤسسه ای اشاره کرد که خودش تأسیس نموده و تحت عنـوان برنامـۀ اجتماعی خانۀ ددی شناخته میشود. اخیراً، کامبز در ماراتنی در نیویورک دوید تا چهار میلیون دلار برای مدارس دولتی نیویورک جمع آوری کند.  
این مطلب را هم بخوانید:   اشتراک برای سینما رفتن؛ تماشای روزی یک فیلم، با ماهی ۱۰ دلار

از سیت-کام تا کارآفرینی 

بعضی از مردم، ”سوزان سامرز “ را با نام ”کریسی“، دختری بلوند در دهۀ ۱۹۸۰ در شرکت سیت-کام به یاد می آورنـد کـه اکنـون شـرکت خـود تحـت عنـوان ELO را اداره میکند. سامرز از دفاتر مرکزیELO  در ”کالاباساس“ در کالیفرنیا مبادرت به فـروش پوشـاک، جـواهرات، محـصولات محافظـت از پوسـت، غذاهای رژیمی، تجهیزات تناسب اندام و غیره مینماید که در مجموع سیصد محصول مختلف را شامل شده و عمدتاً اینکار را از طریق شـبکۀ فـروش خـانگی(HSN[۱]) انجام می دهد. سامرز بیش از سی میلیون دلار از النگوهای خود را بفروش رسانده و آنرا به پرفروشترین قطعۀ جـواهرات در تـاریخ HSN  تبـدیل نموده است . در طول سه سال گذشته، درآمدهای ELO  حدود صد درصد در سال افزایش یافته که این امر مدیون صـداقت و عملکـرد بـاز اوسـت. او دربـاره ی چالشهایی که در زندگی خود با آنها مواجه شده و نحوه ی  استفاده از محصولات خود صحبت میکند.

مارتی ملون، رئیس HSN در ایالت متحده مـی گویـد،  ”او قادر است با مردم درباره جنبه های مختلف زندگی و نواقص آن صحبت کند“.

یکی از موفقترین محصولات شرکت او، ”تیگ مستر“ اسـت کـه خـانم سـامرز بعنوان راهی برای شکل دهی به ساق پا از آن استفاده میکند. او به شوخی بیان میکند که میخواهد ده میلیون تیگ مستر را به فروش برساند و بـه ایـن امـر بعنوان یک ایده خوب می نگرد. این روزها، سامرز مشغول  نوشتن کتابهای خود است (تاکنون یازده کتاب که برای بیش از هفت عـدد از آنهـا قراردادهـایی رامنعقد کرده است)، ولی همیشه بدنبال یافتن ایده های جدید است. او درصدد بازاریابی برای ایدههای شوهر و شریک بازرگانی خود، آلـن هامـل ، بـوده و قهـوه ”سامرسایز“ که یک رستوران زنجیرهای عرضه کننده خوراک سالم به افراد است را در اختیار دارد. او می خندد و می گوید، “شوهرم چشمهایش را گـرد مـی کنـد ولی من سعی میکنم که این رؤیا به واقعیت بپیوندد“. 

این مطلب را هم بخوانید:   کارآفرینی مهم است : ایجاد ارزش اجتماعی

 

 

نیومَن اُون

در سال ۱۹۸۲، پل نیومن، ستاره ی مشهور سینما و نویسنده ای به نام  هاچنر تصمیم گرفتند تا کسب و کار خود را راه اندازی نموده و تمام سود پس از کسر مالیات را نیز به مؤسسات خیریه اختصاص دهند. نتیجۀ این امر شرکت نیومن اون بود که شروع به فروش سس سالاد نموده و فعالیتهـای خـود را بـه سـمت سـس استیک، نوشابه ، سس تند، سس پاستا و شکوفه[۲] توسعه دادند . تولید شکوفه دو سال طول کشید و هفتاد ترکیب گوناگون در آن بکار میرود. نـه تنهـا نیـومن وهاچنر لذت زیادی از اداره شرکت بردند بلکه تفاوت زیادی در زندگی بسیاری از انسانها ایجاد نمودند. این شرکت از بـدو فعالیـت خـود  تـاکنون  بـیش از ۱۵۰ میلیون دلار به هزاران مؤسسۀ خیریه اعطاء کرده که با حداقل هزینه امورات خود را می گذرانند. 

از سوپرمدل تا کارآفرین 

”کیتی آیرلند “، سوپر مدل معروف قبلی، زندگی را با فروش دیدگاههای خوب خود می گذراند. عکس او در سیزده نـسخۀ مـشهور لبـاسهـای شـنا در مجـلات ورزشی چاپ شده است. با این وجود، دوره عمر سوپر مدلها بسیار کوتاه است.

هنگامی که دوربین ها در حال عکسبرداری از سوپرمدلها هستند، آنها چه بایـدبکنند؟

از نظر آیرلند، پاسخ این است که: ”کسب و کار خود را راه بیندازند“ و شرکت کیتی آیرلند نیز از همین راه مبادرت به فروش بـیش از یـک  میلیـارد دلار پوشاک و  لوازم  خانگی نموده است. او می گوید، هنگامی که یک مدل بودم، همیشه با خود اینگونه می اندیشیدم که ”این همان کاری است که میخواهم انجام دهم“.

این مطلب را هم بخوانید:   پردرآمدترین شغل ها در ایران

او در سال ۱۹۹۳ شروع به تحقق این رویا نموده، نام خود را روی یک نوع جوراب گذاشت. سپس مبادرت به بازاریابی آن نموده و در نهایت یک میلیـون جفت از آنها را به فروش رساند! او اکنون مدیرعامل و رئیس طراحی شرکت ۳۷ نفره خود است و در عین حال، زمان خود را صرف بزرگ کردن سه فرزند خـود نموده، به چندین مؤسسۀ خیریه کمک نموده، در یک مدرسه مشغول به تدریس بوده و کتابهایی را نیز به رشتۀ تحریر در می آورد که از آن جمله میتوان بـه کتاب ”انگیزههای قدرتمند “ اشاره نمود که تاکنون سه بار تجدید چاپ شده است. از آنجا که او مادری پرکار است، زنان پرمشغله هدف بـسیاری از طـرح هـای آیرلند بوده و محصولات او اثبات کرده اند که در این زمینه بسیار موفق هستند . او میگوید ، ”ایجاد یک مارک تجاری، نیازمند ساختارهای زیربنـایی، رهبـری و یک نیروی توزیع و فروش قوی و متعهد است. ما مارک تجاری خود را از هیچ ساخته و پرورش دادهایم“. 

سوالاتی برای تجزیه و تحلیل:

  • علاوه بر موانع طبیعی آغاز یک فعالیت بازرگانی، کارآفرینان مشهور با چه موانعی مواجهند؟
  • کارآفرینان مشهور هنگام راهاندازی یک فعالیت بازرگانی از چه مزایایی برخوردارند؟
  • با استفاده از اینترنت، درباره اشخاص مشهوری که کارآفرین شده یا کارآفرینانی که به اشخاص مشهور تبدیل شده اند تحقیـق کـرده و یـک گـزارش یـک صفحهای را در زمینۀ تاریخچه کارآفرینی آنها تهیه کنید.

[۱] . Home Shopping Network

[۲] . Popcorn

(Visited 107 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما