از ایده تا واقعیت۴: ایده موفق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 ایده موفق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ایده هایی که موفق و پیشرو هستند در ذهن کارآفرین شکل میگیرد و مسیر موفقیت خود را طی می کند. آنها خودبخود نیازی به مطالعه این نوشته نخواهند داشت. اما از طرفی دیگر ممکن است به ازای هر ایده موفق ۷۱۱۱ ایده ناموفق و ناکام وجود داشته باشد. آنها در سکوت می آیند و می روند و کمتر مورد بررسی قرار می گیرند. انرژی و زمان زیادی برای آنها هدر می رود.

اگر فرض کنیم برای هر ایده موفق لازم نیست ۷۱۱۱ ایده شکست خورده داشته باشیم آنگاه مطالعه این نوشته سودمند خواهد بود.

ایده جدید کجاست؟

یافتن ایده برای استارتاپ با فکر کردن در مورد ایده های جدید به نتیجه نمی رسد بلکه با فکر به مشکلات و نیازها خصوصا نیازهایی که خود داریم به نتیجه می رسد.

بهترین ایده های استارتاپی ۱ خاصیت مشترک دارند : سازنده ها خود خواهان آنند ، خود می توانند آنرا بسازند ، تعداد کمی به ارزش آن پی برده اند. مایکروسافت، یاهو، گوگل، اپل و فیس بوک نمونه هایی از آنند.

آیا مشکل محسوس است؟

چرا اینقدر مهم است که بر روی مشکلی که داریم کار کنیم؟ به ما اطمینان می دهد که نیاز وجود دارد و برای ما محسوس و واقعی است. بسیاری از استارتاپ ها بر روی مشکلی کار می کنند که وجود ندارد.

مثال:  تلاشی که چند سال پیش برای آنلاین کردن گالری های هنری انجام گرفت به شکست انجامید. چرا؟ چون آنها خود نمی خواستند آنلاین باشند. گاهی ایده ای را ممکن است در بین دوستانتان مطرح کنید و آنها همه بگویند که کاربرد خواهد داشت. این قضاوتی است که در مورد نیاز مردم صورت می گیرد اما ممکن است در عمل استقبال نشود .

این مطلب را هم بخوانید:   آموزش مگا خلاقیت – قسمت نهم

گاهی مردم فکر می کنند ایده ای برای برای دیگران کاربرد خواهد داشت. این یک اشتباه رایج است.

عمق نیاز چقدر است؟  

زمانی که به نیاز مردم به ایده خود فکر می کنید بر روی آنها که می گویند زمانی به آن نیاز خواهند داشت حساب باز نکنید. شما آن عده را پیدا کنید که به ایده شما نیاز شدید دارند. آنها عده کمی هستند. چون اگر زیاد باشند آنگاه قبلا برای آن راه حلی ایجاد شده است. در هنگام ایده یابی می توان به دو حالت نگریست : مقدار کوچکی که عده زیادی از مردم نیاز دارند یا مقدار خیلی زیادی که عده کمی از مردم نیاز دارند. کار بر روی حالت دوم بهتر است.

چه کسی همین الان نیاز دارد؟

زمانی که ایده استارتاپ را بررسی میکنید این سوال را از خود بپرسید : چه کسی همین الان به آن نیاز دارد؟ چه کسیاز محصول ما استفاده خواهد کرد حتی اگر محصول مشکلاتی داشته باشد و از افراد گمنامی باشد؟ اگر پاسخی برای آن نداشته باشید آنگاه احتمال دارد ایده شما مشکل داشته باشد. این عارضه در کسب و کارهای مشاوره مشاهده می شود که خصوصا در کشور تعریف مشخصی از راه حل های آنها و گره گشایی آنها ارائه نشده و لذا عموما به سمت راه حل های غیر واقعی و فانتزی پیش می روند. مدیر کسب وکار که مشاور استخدام می کند انتظار دارد مشخصا مشکل خاصی که عموما بحرانی است در کسب و کارش چاره یابی شود.

ایده اولیه باید قابلیت غنی شدن و عمق پیدا کردن داشته باشد. فیس بوک ابتدا در سطح دانشکده پیاده شد. اما اگر در همان سطح می ماند رشد نمی کرد. سطح دانشکده کافی بود تا بتوان در تمامی دانشکده ها پیاده سازی نمود. به ویژگی های آن عمق بخشیده شد و آنگاه فراگیر شد.

این مطلب را هم بخوانید:   پیک سلامت، یک ایده کسب و کار منحصربفرد

تقلید نکنید!

توجه به نیازهای آینده خیلی مهم است. زمانی که ایده ای مانند فیس بوک موفق می شود متاسفانه بیشتر استارتاپ ها به تبعیت از آن می پردازند و نهایتا ناکام می شوند. موفقیت برای کسی است که در میان نیازهای شناخته شده انبوهی دیگر از نیازهای ناشناخته و بی جواب مانده را تشخیص میدهد. مسلما شبکه اجتماعی فیس بوک بسیاری از نیازهای اجتماعی آنلاین را حل رفع کرده است اما ایده پرداز خلاق به جای پیروی از الگوی جاری در جستجوی کشف انبوهی از نیاز ها است.

به دنبال فیس بوک آینده نباشید!

*** به دنبال جایگزین شدن برای یک راه حل موجود نباشید. یعنی به دنبال تبدیل شدن به فیس بوک یا تویتر آینده نباشید بلکه سعی کنید از یک نیاز جانبی شروع کنید و سپس آنرا توسعه دهید. بسیاری از نیازها وجود دارند که هنوز راه حلی برای آن یافت نشده است. و اوج درخواست ها مانند کوهی پشت سد مانده است. فقط کافیست آنرا ببینیم و به مثابه چرخی روانش کنیم. پس به جای اینکه راه حل ها یا ایده های موجود مانند چتری بر ذهن ما سایه افکند بهتر است در جستجوی کشف نیازهای جدید باشیم. اینگونه نیازها کم نیستند.

 نکته مهم در خلاقیت:  نیازهایی که رفع نشده اند بسیار بیشتر از نیاز هایی است که رفع شده اند.

 ایده ناب باشد  

مهم نیست ایده ما تکراری باشد یا نه اما مهم این است که یک ناب بودن در بخشی از ایده ما وجود داشته باشد که ما را متمایز از بقیه گرداند و همچنین مشتری برای رفع نیاز مبرم خود برای آن حاضر به پرداخت پول باشد. یک خاصیت یونیک داشته باشد. کپی برداری نباشد. بار داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت ۱۲: یافتن سرمایه گذار و یک مثال

ایده قابل گسترش باشد

چگونه می توان مطمئن شد که ایده ما راهی به بیرون دارند؟ یعنی راهی برای گسترش در آینده و تبدیل به شرکت بزرگ؟ این را از ابتدا به درستی نمی توان تشخیص داد. در شرایطی که به درستی نمیتوان موفقیت آینده را تشخیص داد راه حل چیست؟ تکیه بر توانایی های خود. زمانی که از موفقیت ایده خود مطمئن نیستیم سعی کنیم پیرامون آنرا بهبود بخشیم. یعنی توانایی های خود را به حدی برسانیم که احتمال موفقیت ایده را افزایش دهد.

ادامه دارد…

(Visited 166 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما