از ایده تا واقعیت ۱۵: قیمت گذاری

از ایده تا واقعیت ۱۵: قیمت گذاری

گام پنجم : قیمت گذاری

زمانی که قیمت تولید شما مشخص شود آنگاه می توانید به سمت تعیین قیمت نهایی محصول بروید.  شما ممکن است از تحقیقات بازار و بررسی رقبا استفا کنید. مقایسه قیمت رقبا و خرده فروشان مهم است. چراکه به نفع شماست که قیمت منطقی و حاشیه سود کمتری داشته اما تعداد بیشتری بفروشید تا اینکه قیمت بالا و تعداد اندکی داشته باشید.

چگونه قیمت را محاسبه کنیم؟

یک روش عمومی برای محاسبه قیمت تمام شده اضافه کردن این سه مورد است :

  1. هزینه مواد اولیه
  2. هزینه تولید
  3. حاشیه سود

 موارد ۱ و ۲ به شما نقطه سر به سر سود را می دهد و مورد ۳ (حشیه سود) انتظاری است که شما پس از پوشش هزینه های مواد و تولید و برخی هزینه ها جانبی از قبیل تلفن و تجهیزات و… از محصول خود دارید.

به یاد داشته باشید هزینه های حمل و تحویل محصول به فروشندگان را هم در نظر بگیرید.

الگوی صنعت

هر صنعتی حاشیه سود خود را دارد. در مورد حاشیه سود رایج در صنعت خود تحقیق کنید. فعالیت در خارج از حاشیه سود رایج صنعت می تواند ریسک بزرگی برای شما باشد.

نکته طلایی : برای اطلاع از آن می توانید به سایت های مالی مراجعه کنید. بهتر است حاشیه سود خود را متناسب با صنعتی که در آن فعالیت می کنید محاسبه کنید.

هزینه های پنهان

هزینه های پنهان را مدنظر داشته باشید. هزینه هایی از قبیل تبلیغات، ایمیل، تلفن،  زمان صرف شده و… ممکن است از چشم شما دور بماند. ممکن است کار و زمانی را که خود صرف می کنید در نظر نگیرید اما برای واقعی شدن هزینه ها لازم است حق الزحمه خود را هم در نظر بگیرید. سعی کنید هزینه های پنهان و نامحسوس را همگی کشف و محاسبه کنید. این ها گاهی تا ۱۰۰ درصد هزینه ها را افزایش می دهند. اگر نتوانید هزینه های مادی و معنوی را محاسبه کنید آنگاه ممکن است ارزش کمتری از ارزش واقعی محصول خود را طلب کنید که در نهایت منجر به ضرر خواهد شد.

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت ۱۷: همیشه قرارداد ببندید!

تاکتیک های قیمت گذاری

زمانی که شما عدد جادویی قیمت را بدست آوردید آنگاه می توانید با قیمتی بیشتر از آن به بازار ارائه دهید. آنگاه عکس العمل مشتریان را خواهید سنجید اگر آنها برای آن پرداخت کردند می توان گفت که بازار استقبال کرده است. آنها بازار خود را می شناسند.

قیمت سفارشی یا انبوه؟

به یاد داشته باشید شما کارآفرین هستید. یک کارآفرین به تولید انبوه فکر می کند.ارزش افزوده همگانی در تولید انبوه است نه در تولید سفارشی. چراکه در تولید سفارشی هزینه های تولید بسیار بالا می رود. این خصوصا برای شرکت های نرم افزاری لازم است تا در قیمت گذاری های خود دقت نمایند. بهتر است قیمت گذاری بر اساس فروش زیاد و حاشیه سود کمتر باشد. فروش نیز باید بر اساس انتظار انبوه باشد.

اگر به سمت تولیدات سفارشی یا حتی نیمه سفارشی بروید خصوصا در صنایع نرم افزاری هزینه های تولید به شدت بالا خواهد رفت.  اگر شرکت نرم افزاری تولیدات سفارشی انجام دهد اما قیمت ها پایین باشد مسیر بسیار سختی پیش رو خواهد داشت. این مساله برای شرکت های مشاوره مدیریتی هم صدق خواهد کرد.

گام ششم : تضمین کیفیت

محصول تولیدشده لازم است از کیفیت مطلوب برخوردار باشد. در ابتدا تمام فرایندهای کنترل کیفیت توسط شما به تنهایی انجام می گیرد. شما خود کار واحد تصمین کیفیت را انجام خواهید داد.

کنترل کیفیت یعنی شما تک تک محصول را که به بازار می فرستید کنترل و بازرسی نمایید. حتی اگر لازم باشد هزاران قطعه را بازرسی نمایید این کار را انجام دهید. تعهد به کیفیت نقش زیادی در پیشرفت شما دارد.

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت قسمت اول

هیچگاه محصول معیوب را به بازار نفرستید. چراکه مشتری فکر خواهد کرد که در آینده نیز این کار را تکرار خواهید کرد. لذا بدون اینکه محسوس باشد مشتریان آینده را از دست خواهید داد.

گام هفتم : مدیریت انبار

مدیریت موجودی حتی برای شرکت های بزرگ نیز اهمیت دارد. زمانی که سفارشی دریافت می کنید باید ازپس آن بربیایید. از طرفی شما نمی خواهید انباری داشته باشید پر از محصول که گرد و خاک می خورد. برای آن لازم است نگاهی به موجودی خود و مدیریت صحیح آن داشته باشید.

تا زمانی که یک محصول دارید مدیریت انبار کار سختی نیست. اما زمانی که محصول شما از لحاظ نوع و اندازه و… تنوع گرفت آنگاه نیاز به روشی برای مدیریت موجودی خود دارید. شما می توانید از نرم افزار برای آن کمک بگیرید. استفاده از نرم افزار در همان ابتدای کار سرمایه گذاری ای است که ارزشش را دارد.

گام هشتم : آغاز عرضه محصول

نمونه های اولیه را روانه بازار کنید و همزمان آمادگی لازم را برای پذیرش سفارشات بیشتر داشته باشید. منظور از آمادگی این است که تمام برنامه ریزی های ممکن را انجام داده و زمانی که سفارش را دریافت کردید بتوانید سریع تولید را شروع کنید.

اگر قیمت نمونه های اولیه زیاد نیست می توانید آن را به مشتریان ارائه دهید تا آنرا آزمایش کنند.

ذخیره

در زمان عرضه سعی کنید مقداری موجودی در انبار داشته باشید. ممکن است برای آن نیاز به انبارهای ویژه با دمای تنظیم شده داشته باشید. برای آن می توانید انبار دیگری اجاره نمایید.

گام نهم : بسته بندی

زمانی که محصول خود را تولید نمودید لازم است آنرا بسته بندی کنید و بفرستید. چند نکته برای بسته بندی در ادامه ذکر می شود :

  • دموگرافیک محصول خود را بدانید چراکه باید برای بازار هدف شما جذاب باشد.
  • پیغام محصول شما را برساند.  این را می توانید با طراح گرافیکی خود در میان بگذارید.
  • فقط به آنچه نیاز دارید بیاندیشید. مردم علاقه ای به دیدن بسته بندی های حرفه ای برای دور انداختن ندارند.
  • اگر محصول شما در قفسه فروشگاه عرضه می شود آنرا در ذهن تصور کنید.
  • آیا محتویات داخل محصول معلوم باشد یا نه؟
  • برای اینکه بیشتر ایده بگیرید می توانید به فروشگاه ها رفته و اینبار با دقت بیشتری بسته بندی محصولات را نگاه کنید.
  • شما می توانید با شرکت هایی که در کار بسته بندی فعالیت می کنند ارتباط برقرار کنید. هرچه بیشتر از آنها بپرسید بیشتر ایده خواهید گرفت.
این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت ۹: اسبی برای تاختن

طراح گرافیکی استخدام کنید. به طراحی محصول توسط خودتان فکر نکنید. این وقت زیادی از شما خواهد گرفت و در پایان هیچ شباهتی به تصور شما نخواهد داشت. طراحی گرافیکی یک کار تخصصی است که نیاز به تجربه و مهارت و سلیقه دارد. با استخدام یک گرافیست مسلما زمان زیادی برای شما بر خواهد گشت و طرح نهایی بسیار بهتر خواهد شد.

 گرافیست چه مشخصاتی داشته باشد؟ خلاق – صبور – علاقه مند – با تجربه و مهارت – با سابقه

 کجا گرافیست پیدا کنم؟

  • می توانید از دوستان خود بپرسید.
  • می توانید به بازارهایی که بورس گرافیست ها است مراجعه نمایید
  • می توانید از دفتر یک انتشارات یا روزنامه بپرسید
  • می توانید به دانشکده های هنر مراجعه کنید.
  • می توانید به سایت های آزادکار یا freelance مراجعه کنید.

اگر کار شما بزرگ است بهتر است مبلغی معین برای کل کار تعییم کنید. یعنی قراردادی کار کنید. اما اگر کار کوچکتر است می توانید بر اساس حق الزحمه ساعتی کار کنید.

اگر تنوع کار شما زیاد است و می خواهید طرح های مختلف گرافیکی برای محصول خود تهیه کنید بهتر است یک قیمت واحد برای کل آنها تعیین کنید. اینگونه بیشتر صرفه جویی خواهد

ادامه دارد…

(Visited 327 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما