از ایده تا واقعیت ۱۴: تولید انبوه(بخش دوم)

از ایده تا واقعیت ۱۴: تولید انبوه(بخش دوم)

 گام سوم : یافتن و ارزیابی تولیده کننده ها

ممکن است دائره المعارفی با وسعت تمام صنایع تولیدی در ایران یافت نشود. اما همواره شرکت هایی خصوصی وجود داشته اند که در تکاپو برای تهیه لیست بروز و کامل از تمامی صنایع مختلف با دسته بندی های مختلف می باشند. این شرکت ها پایگاه داده های خود را با هزینه هایی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می فروشند. کارآفرین تازه کار می تواند با تهیه این سی دی ها امکان برقراری ارتباط با تولید کنندگان مورد نظر خود را فراهم کند. این فایل ها عموما قابلیت انتقال به دفترچه تماس الکترونیکی را دارا هستند و لذا امکان ارسال ایمیل های تبلیغاتی یا فکس های معرفی به صورت انبوه و اتوماتیک وجود دارد.

یکی از نمونه های آمریکایی پایگاه thomasnet.com می باشد که پایگاه داده از تمام تولید کنندگان ۱۰۰ سال اخیر آمریکا به همراه رتبه بندی آنها می باشد.

نکته طلایی : یک کارآفرین تازه کار برای تولید محصول خود لازم است دنبال تولید کننده مناسب برای مذاکره باشد. این ممکن است برخلاف تصور برخی کارآفرینان تازه کار باشد که معتقدند خود باید از ابتدا همه چیز را تولید کنند. در واقع برای شروع خوب لازم نیست همه چیز را با توان خود آغاز کنیم بلکه بهتر است یاد بگیریم نیروها و منابع آماده اطراف را به گونه ای با اهداف خود همراستا سازیم که هر دو طرف منتفع شوند.

تحقیق حضوری

ممکن است از طریق اینترنت یا خرید لیست های تماس چندین تولید کننده را برای مذاکره انتخاب کرده باشید. در اینجا توصیه می شود ترتیب یک بازدید حضوری را بدهید. از محیط تولید و مدیر تولید بازدید نموده و سعی کنید روابط خود را توسعه دهید. شرایط محیط کاری ، آراستگی، پایبندی به قوانین ایمنی و سلامت، مسائل حقوقی و… را بررسی کنید. فرض کنید که سرمایه گذر خصوصی هستید و می خواهید در این کارخانه سرمایه گذاری کنید.

چه سوالاتی از تولید کننده بپرسیم؟

یک دیدار حضوری و یا یک مصاحبه از قبل برنامه ریزی با مدیر تولید انجام دهید. میزان تعهد و علاقه مدیر تولید را در ارائه جزییات بسنجید. قبل از مصاحبه اطلاعات کاملی در مورد مواد اولیه مورد نظرتان برای استفاده آماده نمایید. این برخی از سوالاتی است که م یتوانید مطرح نمایید :

  • آیا می توانید نمونه های اولیه برای من درست کنید؟ (نمونه های اولیه در بازاریابی می توانند کاربرد داشته باشند)
  • هزینه تولید نمونه ها چقدر است؟ (انتظار داشته باشید که هزینه بیشتر از تولید انبوه باشد)
  • چقدر زمان طول می کشد تا حدود ۵۰۰  تا ۱۰۰۰ عدد از محصول در فاز اول تولید شود؟
  • آیا می توانید در حدود ۱۰۰۰۰ عدد تولید داشته باشید؟ (اگر در آینده نیاز به تولید بیشتری داشتید آیا خط تولید آنها ظرفیت لازم را دارد؟)
  • در مورد شرایط کاری کارگران تحقیق کنید. آیا آنها تحت حمایت قانون کار قرار دارند؟
این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت ۱۶: کسی را غافلگیر نکنید!

معرفی ابزار دفترچه تماس :

در حالیکه در مورد تولید کنندگان تحقیق و مصاحبه می کنید سوالات زیر را در مورد آنها پاسخ دهید :

نام شرکت

تماس و تلفن

هزینه ها

تولید در هفته

موارد اولیه پیشنهادی

مشخصات فنی (وزن و …)

مکان تولید

زمان مود نیاز تولید

مواد اولیه توصیه شده (دلایل و توضیحات)

 این گفتگو اطلاعات روشن کننده زیادی در مورد اینکه شما می توانید با این تولید کننده کار کنید ارائه می دهد. ممکن است با اولین تماس چیز زیادی حاصل نشود. شما برای یافتن پاسخ های خود ادامه دهید. چراکه زمان پاسخگویی آنها هم می تواند نکته مهمی باشد. آیا برای پاسخ شما چند روز طول کشید یا چند هفته؟ آیا پاسخ های آنها سرموعد آماده بود؟ این نکات رابه خوبی بررسی کنید چراکه شما اعتبار خود را بر اساس توان تولید آنها قرار داده اید. خرده فروشان معمولا یکبار با شما کار می کنند لذا باید خوش قول باشید.

تولید در داخل یا خارج از مرز؟

اگر بتوانید تولید کننده محلی و آشنا پیدا کنید که بسیار خوب است. اما واقعیت های اقتصاد جهانی امکان استفاده از تولید کنندگان خارجی را هم فراهم نموده. این روزها تقریبا هر وسیله ای که که برگردانید در زیر آن عبارت “ساخت چین” را می بینید. اگر قصد دارید بررسی نمایید می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید :

با این حال توصیه می شود از تولید کننده های داخلی استفاده نمایید. این علاوه بر کاهش برخی هزینه های حمل و نقل و بازاریابی ، به اقتصاد ملی هم کمک خواهد نمود.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های کسب و کار اینترنتی

نکته مهم :  هر هفته در مورد کیفیت پایین محصولات چینی و تهدید سلامتی آنها می شنویم. به نظر می آید نیاز به افزایش قوانین کنترل کیفیتی در تبادلات تجاری می باشد. اما این یک شبه اتفاق نمی افتد و تا آنزمان شما بهتر است بر روی تولید داخل بیاندیشید.

نکته طلایی : ممکن است شما در ابتدای راه باشید و آشنایی زیادی با جزییات تولید محصولتان نداشته باشید. ممکن است شناخت درستی از مواد اولیه نداشته باشید. همچنین شما بهتر است قبل از مذاکره با تولید کننده، در مورد جزییات فنی تولید اطلاعات بیشتری داشته باشید تا قابلیت خود را نشان دهید. لذا اگر در ابتدای راه هستید و می خواهید اطلاعات فنی خود را افزایش دهید توصیه می شود طرح های توجیهی مختلفی که در اینترنت به وفور یافت می شود را مطالعه نمایید. برخی از این طرح ها با هزینه ها کمی در حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان قبل خریداری می باشند. در این طرح ها تمامی جنبه های تولید یک محصول خاص توضیح داده شده است. این به یکباره تجربه آماده ای را برای شما فراهم می کند.

معرفی سایت :  یکی از سایت هایی که حاوی اطلاعاتت بسیار ارزشمند از طرح های تولید صنعتی می باشد سایت “سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران” به آدرس http://isipo.ir می باشد. در این سایت امکان دسترسی آزاد به انواع طرح های تیپ صنعتی وجود دارد. مطالعه این طرح ها برای هر تولید کننده ای اکیدا توصیه می شود.برای هر طرح بازار جهانی و داخلی و ماشین آلات لازم و نحوه تولید موشکافی شده است.

معرفی سایت :  یکی از سایت هایی که در زمینه فروش طرح های توجیهی فعالیت دارد سایت datakala.com می باشد.

گام سوم :  لیست موارد تشکیل دهنده محصول :

لیستی از تمام مواد تشکیل دهنده محصول خود را تهیه کنید. برای آن تا کوچکترین جزییات را ببینید. یعنی محصول خود را کاملا تجزیه کنید. از پیچ های کوچک تا برچسپ و… زمانی که محصول خود را به قطعات تشکیل دهنده آن تجزیه می کنید آنگاه تصور بهتری از مواد مورد نیاز خود خواهید داشت. همانند تحقیقی که برای تولید کنندگان داشتید برای این موارد تشکیل دهنده محصول هم تحقیق کنید. از طریق اینترنت و انجمن های صنعتی و اشخاص با تجربه. سعی کنید تمام این ها را بنویسید. مکتوب نمودن جزییات باعث خواهد شد گذار به مرحله بعد به آسانتر اتفاق بیافتد. همچنین سعی کنید در مورد مواد اولیه محصولات رقیب هم تحقیق کنید.

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت ۱۰: ماکت اولیه را بسازید

کسب اطلاعات در مورد مواد اولیه

در مورد موارد اولیه بیشتر اطلاعات کسب کنید. در این راه ذهن خود را باز گذاشته و روی ماده خاصی اصرار نورزید. همواره از خود بپرسید چرا این ماده را انتخاب کردم؟ آیا گزینه بهتری وجود دارد؟

از طریق طوفان فکری به لیستی از مواد اولیه رسیده اید. قبل از اینکه آنها را نهایی کنید مجددا این سوال را مطرح کنید که “چرا این را انتخاب کرده ام؟”. در مورد آنها تحقیق کنید. هرچه بیشتر در مورد مواد اولیه شناخت داشته باشید بهتر میتوانید محصول خود را بفروشید. به این سوالات پاسخ دهید :

  • چرا این ماده اولیه را انتخاب کردید؟
  • چگونه مزایای آنرا برای مشتری تشریح کنم؟
  • میزان در دسترس بودن آن؟

مواجه با مشکلات تولید

نظر تولید کننده و کاآفرین همیشه یکی نیست. تولید کننده در فکر تولید محصول بیشتر در زمان کمتر است. اما کارآفرین در فکر تولید با کیفیت مطلوب در زمان مناسب و با قیمت مناسب می باشد. برای رفع این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • توافق کنید. مذاکره در مودر قیمت و زمان و کیفیت ممکن است وقت گیر باشد اما این یک رابطه برد-برد خواهد شد.
  • تسلیم نشوید. ممکن است فرایند مذاکره طولانی و پیچیده شود اما شما سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و تسلیم نشوید.
  • قیمت های را مقایسه کنید. قیمت های بالا و پایین را بررسی کنید. دلیل تفاوت قیمت ها را بیابید. نحوه تولید و خدمات آنها را هم بررسی کنید. تصمیم نهایی را بر اساس قیمت قرار ندهید. قیمت همیشه مهم نیست. دریافت محصول با کیفیت مناسب ارزش دارد کمی بیشتر خرج کنید.

ادامه دارد…

(Visited 108 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما