از ایده تا واقعیت ۱۳: تولید انبوه

از ایده تا واقعیت ۱۳: تولید انبوه

در مطالب قبل به ایده خود شکل دادید و ماکت اولیه را درست کردید. ویژگی های مختلف آن را بررسی کردید. سعی کردید آنرا تست اولیه کرده و بازخوردی دریافت نمایید. هم اکنون تصمیم گرفته اید محصول را به مرحله تولید انبوه برساانید. در این فصل مراحلی را که از ایده به محصول واقعی می رسد توضیح داده می شود.

 نکته مهم! متاسفانه یا خوشبختانه تب استارتاپها در کشور عموما در حوزه وب شکل گرفته است و لذا برخی ها استارتاپ را یک موضوع وب-محور تصور می کنند. اما لازم است بدانیم که استارتاپ میتواند در حوزه های مختلف صنعتی مطرح شود. از جمله کشاورزی، شیلات، پزشکی، داروسازی و… لذا در این فصل انواع روش های تولید فیزیکی محصول توضیح داده شده است که این ممکن است برای استارتاپ وب-محور ناآشنا باشد. با کمی تعمق می توان شباهت مفهومی بین آنها را یافته و در مورد استارتاپ های وبی هم استفاده نمود. به عنوان مثال در جایی که به روشهای تولید اشاره نموده می توان آنرا به روشهای outsource تغییر داده تا برای استارتاپ وبی به کار آید.

 توماس ادیسون : من شکست نخوردم  بلکه ۱۰۰۰۰ راه پیدا کردم که کار نمی کند!

 راه آزموده : هنگامی که شخصی از ارائه محصول جدیدش به بازار سخن می گوید، در واقع کمتر بر روی روش تولید آن بحث می شود. هرکسی راه منحصر به فردی در پیدا کردن منابع تولیده کننده محصولش دارد. مسیر تولید آنها با گامی به جلو و یا دو گام به عقب و تکرار مکرر آن به مرور شکل می گیرد. فرمول واحد خاصی برای تولید محصول وجود ندارد. منتها ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که راه های آزموده ای برای تولید محصول وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت ۱۸: خود را مجبور به ابداع نکنید!

اهدافی که با ورود به مرحله تولید شکل می گیرند

در این بخش اهداف زیر دنبال می شوند :

  1. مشخص نمودن روش ساختن محصول
  2. یافتن و آموختن اینکه دقیقا کدام مواد برای تولید مناسب هستند و به چه دلیل
  3. ساختن یک نمونه اولیه و تست کردن آن
  4. پیدا کردن شرکتی که بتواند تعداد محدودی در فاز اول تولید کند با یک قیمت مناسب و در زمان مناسب (همچنین بتواند تخفیف مناسبی در مقدار انبوه ارائه دهد)
  5. آشنایی با قواعد دولتی
  6. تعیین روش بسته بندی محصول

 چند نکته مهم در تولید :

  • سعی کنید هزینه های اولیه کاهش یابد. تا امکان آزمایش و خطا کردن و ریسک شکست خوردن وجود داشته باشد.
  • تلاش نکنید که چرخ را دوباره اختراع نمایید. از ابزارهای آماده در اجرا بهره بگیرید. قرار نیست تمام مراحل اجرا توسط شما انجام بگیرد. بر اساس توانایی و مهارت های خود بر آنچه که در آن تبحر دارید تمرکز کنید و برای بقیه فعالیت ها از توانایی و پتانسیل های دیگران و همچنین ابزارهای آماده استفاده نمایید.
  • در تولید انبوه، به اتحاد با دیگران بیاندیشید. اتحاد با دیگران نیروهای زیادی را وارد پروژه خواهد نمود اما این مستلزم ذینفع نمودن دیگران نیز است. اتحاد مبتنی بر نفع متقابل اصل اولیه در تولید ثروت مشروع است. در صورتیکه شما صرفا در اندیشه بهره گیری از دیگران در راستای اهداف خود باشید مسلما از پتانسیل های زیادی بی بهره خواهید شد.
  • به فکر ساده سازی باشید : در خلال انجام کار سعی شود که مدل ساده و کلی از کار در نظر باشد. یکی از تهدیدات در کارهای جدید غرق شدن در شاخ و برگهای اضافی است. این باعث می شود که از اصل کار دور شویم. پیدا کردن الگو و اسکلت اصلی کار ساده ای نیست اما ارزش وقت گذاشتن دارد. این شبیه قانون ۲۰-۸۰ پارتو می باشد که در آن ۲۰ درصد کارها به اندازه ۸۰ درصد آن ارزش دارد.
این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت ۱۵: قیمت گذاری

 چند نکته در مورد ساده سازی :

  • مساله ساده سازی در تولیدهای نرم افزاری که پتانسیل زیادی برای پیچیده شدن ناگهانی دارند بسیار کارا است. باید در فکر اسکلت اصلی کار بود.
  • برای ساده سازی ابتدا باید اهداف اصلی را تحلیل کنیم برای رسیدن به هر هدف چند فعالیت اصلی تر باید انجام گیرد. آن فعالیت ها را تشخیص دهیم و در اندیشه اتمام آنها باشیم.
  • حفظ توازن میان ساده سازی و کارایی نیاز به مهارت و تجربه و شناخت دارد.
  • گاهی ممکن است از ساده شدن هراس داشته باشیم و همیشه در وسوسه پیچیده کردن کار به عنوان یک کار عمده باشیم. اما واقعیت این است که همیشه سادگی، کاراتر و زیباتر از پیچیدگی است.

شعار ساده سازی : ساده سازی خوب است اما تشخیص آن سخت است !

گام اول : اجزای فیزیکی محصول خود را لیست نمایید

تک تک اجزای مختلف تشکیل دهنده محصول را لیست نمایید. زمان مناسبی برای آن اختصاص دهید. آنگاه شما خواهید دانست که چه چیزی را نیاز دارید.

نکته طلایی : در هر صنعتی مجامعی وجود دارند که می توانند به عنوان منبعی برای اطلاعات مفید و شبکه سازی در آن صنعت به کار روند. این مجامع عموما گرایشات و خط مشی گروه خاص خود را توسعه و ارتقا می دهند. برخی از این مجامع محلی هستند و برخی بین المللی. شما می توانید از این مجامع به عنوان منبعی برای شبکه سازی و ارجاع های مختلف خود استفاده نمایدد.

به عنوان مثال در آمریکا برخی از مجامع مهمی که بر اساس نوع محصول خود می توانید به عنوان شروع استفاده نمایید به شرح زیر است :

  • مجمع تولیدات الکترونیکی مصرفی ce.org
  • مجمع وسایل سرگرمی hobby.org
  • انجمن تولیدات بازی gama.org
  • انجمن بین المللی وسایل خانه housewares.org
  • انجمن تولیدات موسیقی namm.org
  • انجمن ملی سبد های هدیه nsgaonline.com
  • انجمن تولیدات ورزشی sgma.com
  • انجمن صنعت اسباب بازی toyassociation.org
  • اتحادیه تولید کنندگان ماشین آلات
  • اتحادیه قطعه سازان
  • انجمن وسایل سفر travel-goods.org
این مطلب را هم بخوانید:   طرح کسب کار(۲): طرح کسب و کار چیست؟

 گام دوم : یافتن تولید کننده

شما باید روشهای مختلفی برای پیدا کردن یک تولید کننده مناسب استفاده نمایید. هرچقدر زمان که در هر روش جستجو صرف می کنید بستگی به نیاز شما دارد و زمانی که در اختیار دارید و محل زندگی شما. یک جستجوی مناسب می تواند نتیجه خوبی در بر داشته باشد. در ادامه چندین روش یافتن تولید کننده توضیح داده می شود :

معرفی

بهترین روش برای یافتن تولید کننده مناسب می تواند معرفی افراد باشد. افراد می توانند همکلاسی افراد با تجربه صنعت یا سازمان های تجاری و یا مجامع صنعت باشند. اطمینان و اعتماد به کار در این روش برای هردو طرف بیشتر است.

اینترنت

ساده ترین و سریعترین راه برای پیدا کردن تولیده کننده و مواد اولیه می باشد. اما چالش اینجاست که به راحتی نمی توان تولیده کننده های معتبر را از غیر معتبر تشخیص داد.

معرفی روش : ارتباط گیری با انجمن ها

در مجامع مرتبط با صنعت عضو شوید. وب سایت و مستندات آنها را مطالعه نمایید. لیستی از شبکه ها، افراد و قوانین برای مراجعه اظطراری تهیه کنید. با یک یا دو موسسه مرتبط تماس بگیرید. تماس تلفنی بهتر از ایمیل است.  آنها تمایل دارند دوستانه راهنمایی ارائه دهند. در روزنامه های مرتبط مشترک شوید و وبلاگ ها را مطالعه نمایید.

همفکری

(Visited 315 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما